İnme (Felç)

İnme (Felç)

Hemipleji veya İnme Nedir ?
Hemipleji veya inme terimi, vücudun sağ ya da sol yarısında istemli hareketin kaybı ve felç anlamına gelir.

İnmenin Sebepleri Nelerdir ?
İnme nedenleri arasında ilk sırayı beyin damarları ile ilgili hastalıklar alır. Kafa darbelerinden, beyin ameliyatlarından ve zehirlenmelerden sonra gelişebileceği gibi, beyin tümörü, mikrobik hastalıklarda da görülebilir.

İnme Nasıl Oluşur ?
İnme, dünyada en sık karşılaşılan beyin ve sinir sistemi hastalığıdır. İnme çoğu kez, beyin damarlarında tıkanma ya da beyin kanamasına bağlıdır. Bu durum vücudun bir yarısında istemli hareket kaybı veya hareket azlığı, duyu bozukluğu ve ayrıca iletişim (konuşma) bozukluğu, görme alanı kaybı ya da algılama bozuklukları gibi nörolojik bulgulara neden olabilir.

Risk Faktörleri Nelerdir ?
Yüksek tansiyon
Şeker hastalığı
Kalp hastalıkları
Sigara
Yüksek kolesterol
Şişmanlık
Alkol
Hareketsiz yaşam
Geçirilmiş inme

Belirtileri Nelerdir ?
Beyinde meydana gelen hasarın yerine ve büyüklüğüne bağlı olarak belirtiler de değişebilir.

En sık yüzü de içine alan, vücudun bir yarısında felç geliştirir. Çoğu zaman da buna konuşma ve görme bozuklukları gibi problemler de eşlik edebilir.

Tedavisi Nedir ?
Tedavi, rehabilitasyon ekibi tarafından yapılmalıdır. Bu ekipte;
Beyin cerrahı
Nörolog
Fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı
Fizyoterapist
Rehabilitasyon hemşiresi
Ortez ve protez teknisyeni
İş ve uğraşı terapistleri
Sosyal danışman
Psikolog bulunur
Yapılan ilaç tedavisi, beyin kanaması veya tıkanması neticesinde beyin dokusuna verilen hasarı bir an önce en aza indirmek, ilerlemesini önlemek ve beyin işlevlerinin sürdürülmesini sağlamaktır.

İlaç tedavisiyle hastanın durumu sabitlendikten sonra, sıra bu hastaların rehabilitasyon potansiyelini ortaya koymaya gelir. Örneğin hastanın genç oluşu, daha önce beyin hasarı gelişmemiş, algılama ve zihinsel problemleri gelişmemiş, idrar ve gaita problemi olmayan, görme alan bozukluğu olmayan, erken rehabilitasyon programına alınan, aile desteği olan, sosyoekonomik durumu yeterli olan ve kapsamlı bir merkezde tedavi gören hastaların tedavisinde başarı oranı daha fazladır.

Rehabilitasyonun amacı; bu kişilerin fiziksel, zihinsel ve toplumsal işlevini en üst düzeye ulaştırmaktır. İlke olarak rehabilitasyon çalışmaları olabildiğince erken başlatılmalı. Hastanın durumu bu süreci değiştirebilir. Rehabilitasyon çalışmalarının geç başlatılması bir takım komplikasyon dediğimiz, bu hastalığın seyrinde görülen ikinci hastalıkların ortaya çıkmasına sebep olur. Bunlar:
Basınç yaraları,
Bacaklarda damar tıkanmalar,
Eklem sertlikleri,
Kemik erimesi,
Mesane ve barsak fonksiyon bozuklukları olarak sayılabilir.

Hastalar bir bütün olarak ele alınarak beyin damar hastalığı ve sonucunda felce yol açan tüm etmenlere yönelik bir araştırma yapılmakta ve saptanan tüm sorunlar, uygun biçimde ayrı ayrı tedavi edilmektedir. Tedavide rehabilitasyon ve ozon gazı da, seçilmiş olgularda kullanılmaktadır. Erken başvuru ile tedavide başarı şansı çok yüksektir.