İnme Rehabilitasyonu

İnme Rehabilitasyonu

İnme, beyin damarlarının tıkanması veya kanamasından kaynaklanan kuvvetsizlik, his bozukluğu, denge bozukluğu, konuşma ve zihinsel fonksiyon kaybı, görme problemlerinden komaya kadar gidebilen, aniden ortaya çıkan klinik tablolar bütünüdür. İnme, vücudun sağ ya da sol yarısında istemli hareketin kaybı ve felç anlamına gelir. Kalp hastalıklarından sonra en sık görülen ikinci ölüm nedenidir. Yaş, cinsiyet, genetik yatkınlık değiştirilemeyen risk faktörleridir. 55 yaşından itibaren risk artar. Erkeklerde kadınlara göre risk daha fazladır.

Değiştirilebilen risk faktörleri ise tansiyon yüksekliği, kalp damar hastalıkları, kalp ritim bozuklukları, şeker hastalığı, kolesterol yüksekliği, sigara, alkol, kilo, hareketsizlik olarak sayılabilir.
Damar tıkanıklığına bağlı akut inmeli hastalar 48 saat içinde, kanamaya bağlı inmeli hastalar beş gün içinde rehabilitasyon yönünden değerlendirilmelidir. Kapsamlı bir rehabilitasyon programı için inmenin ciddiyeti ve hareket, kendine bakım, iletişim, mesane ve bağırsak kontrolü, yutma, bilişsel durum, iletişim yetisi, fiziksel durum değerlendirilmeli ve ulaşılabilecek hedefler belirlenmelidir. Tedaviler yeterli yoğunlukta yapılmalı ve görev spesifik eğitim verilmelidir. Rehabilitasyonda eklem hareket açıklığını koruma, esneklik, kuvvetlendirme, koordinasyon ve dayanıklılık gibi egzersizler, nörofizyolojik tedavi, yürüme, denge egzesizleri, zorunlu kullanım tedavisi, elektrik stimülasyonu, akupunktur gibi yöntemler kullanılmaktadır. Öğrenilen her hareketin günlük yaşam aktivitelerinin bir parçası olmasına dikkat edilmelidir. Amaç, hastayı yemek, temizlik, giyinme, soyunma gibi kendine bakım aktivitelerinde bağımsız kılmaktır.