Kas Hastalıkları Rehabilitasyonu

Kas Hastalıkları Rehabilitasyonu

Miyopatiler, kalıtımsal, kazanılmış ve sistemik hastalıklara bağlı ortaya çıkabilir. Sinir sisteminde bir bozukluk olmaksızın, iskelet kaslarının ilerleyici dejenerasyonuyla karakterize, kaslarda güçsüzlük ve erimeye sebep olan bir hastalık grubudur.

Duchennemuskülerdistrofisi (DMD)
DMD en sık görülen ve en ağır seyreden muskülerdistrofidir. Distrofin genindeki mutasyon hastalığa neden olur. 3500 erkek doğumda 1 görülür. Etkilenen erkek çocuklar doğumda genellikle normaldir. Başı dik tutmada zorluk, kas güçsüzlüğünün ilk bulgusu olabilir. Dönme, oturma, emekleme ve ayağa kalkma gibi motor gelişim çocuğun yaşına uygun olarak yapılabilir veya hafif gecikebilir. Hastalık sinsi başlar. Genellikle 3-4 yaş civarı hastalık farkedilir. En erken semptomlar yürüme ve koşmada gecikme, sık düşme ve baldır kaslarında büyümedir. Çocuk yere çömeldikten sonra tutunarak kalkar. Bu bulgu Gowers bulgusu olarak bilinir. 5 yaş civarında iki taraflı kalça kaslarının tutulumuna bağlı ördekvari yürüyüş görülür. 7-12 yaş civarı tedavisiz hastalar tekerlekli sandalyeye bağımlı hale gelir. Sırt, bel kaslarının orantısız kuvvetsizliği nedeniyle skolyoz önemli bir problemdir. Beklenen yaşam süresi 20-25 yıldır. Tam iyilik sağlayan bir tedavi yoktur. Rehabilitasyon programı ile komplikasyonları önlemek, fonksiyonu korumak ve makul yaşam kalitesi elde etmek mümkündür. İlerleyici kas güçsüzlüğü, azalan dayanıklılık, hareket yeteneği ve akciğer fonksiyonlarında bozulma, ekstremitede kısıtlılıklar, skolyoz, kalp kası tutulumuyla oluşacak kalp bozukluğu konularında aile bilgilendirilmelidir.

DMD’de en etkili tedavi steroidlerin kullanımıdır. Kasları yormayacak şekilde güç uygulayarak, aerobik ve çok tekrarlı egzersizler uygulanmalıdır. Eklem kısıtlılıklarının tedavisi, akciğer ve kalp fonksiyonlarına yönelik rehabilitasyon programları, skolyoza yönelik egzersiz programı ile yaşam kalitesi artırılmaya çalışılır.

Beckermuskülerdistrofi (BMD)
DMD’den daha hafif bir kliniğe sahiptir. Erkek popülasyonda 100000’de 3-6 kişide görülür. DMD’deki aynı kaslarda güçsüzlük görülür fakat başlangıç yaşı daha geçtir (10-15 yaş). 15-20 yaş civarında giderek artan kas güçsüzlüğü ve baldır kaslarında büyüme gelişir. Otuzlu yaşlarda merdiven çıkmada güçlük ve kalp problemleri görülür. 25-45 yaşa kadar yürüyebilirler. Hastaların %70 civarında kalp kası tutulumu olur.

Rehabilitasyonda tanı konduktan sonra hastalığı tedavi etmek veya yavaşlatmak, komplikasyonları önlemek ve yaşam kalitesini artırmak hedeflenir. Bunun için miyopatinin tipine, tutulum bölgesine ve şiddetine göre değişen egzersiz reçeteleri ve ortezler kullanılır.