Parkinson Hastalığı Rehabilitasyonu

Parkinson Hastalığı Rehabilitasyonu

Hastalığın ana belirtileri istirahatte titreme, hareketlerde yavaşlama, kaslarda kasılma, donma, öne eğik duruştur. Hastalık genellikle 50 yaşından sonra başlar. Erkeklerde kadınlardan iki kat daha fazla görülür. Parkinson hastalığı beynin bazı bölgelerinde dopamin üreten sinir hücrelerinin etkilenmesi sonucu gelişmektedir. Bu etkilenmenin nedeni bilinmemekle birlikte, genetik etkenler sorumlu tutulmaktadır.

Hastalığın en belirgin klinik semptomlarından biri hareketlerde yavaşlamadır. Yürüyüşe eşlik eden kol hareketlerinde yavaşlama, yüz mimiklerinde azalma, yüz ifadesinde donuklaşma, tükürüğün yutulamamasına bağlı ağızdan salya akması, yazının küçülmesi ve monoton konuşma görülür.

Bunların dışında tansiyon düşüklüğü, terleme bozuklukları, kabızlık, cinsel fonksiyon bozuklukları görülebilir. Hastalığın ileri evrelerinde bunama gelişebilir. Hastalığın erken evrelerinde bile düşüncede yavaşlama, konsantrasyon bozuklukları, kendine güven kaybı, sosyal motivasyon kaybı, depresyon, anksiyete gibi belirtiler ortaya çıkabilir.

İlaç Tedavileri
Dopamin seviyesini artıran ilaçlar, dopamin reseptörlerini uyaran ve dopaminin metabolizmasını azaltan ilaçlar kullanılır.

Rehabilitasyon
Rehabilitasyonun esas hedefi fonksiyonel becerilerin maksimuma çıkarılması, hastalığın ve ilaç tedavilerinin yan etkilerinin en aza indirilmesidir. Hastalığın erken ve orta evrelerinde rehabilitasyon uygulamaları hareketsizliği ve düşmeleri önleme, fiziksel kapasiteyi artırma, vücut duruşunu ve yürümeyi iyileştirme ve dengeyi sağlamaya yönelik olmalıdır. Geç dönemlerde eğitimler hasta bakıcılara eğitim, yatak yaralarından korunma, eklem kısıtlılıklarının önlenmesi yönünde olmalıdır.
Rehabilitasyon uygulamaları geleneksel olarak iş uğraşı tedavisi, yürüme ve hareket egzersizleri, gevşeme teknikleri, konuşma terapileri, solunum ve yutma egzersizlerini içermektedir.