Serebral Palsi (CP)

Serebral Palsi (CP)

Serebral palsi çocukluk çağında en önde gelen özürlülük nedenlerindendir. Anne karnında ve yenidoğan döneminde gelişimini tamamlamamış beynin hasarlanması sonrası ortaya çıkan, fiziksel gelişim bozukluğudur. Kalıcı beyin hasarı ilerleme göstermez. Bununla birlikte hareket, tonus, duruş ve denge koordinasyon bozuklukları zamanla değişime uğrar. Fiziksel özüre, duyu-algı, zihinsel, iletişim ve davranışsal problemler, nöbet ve kas iskelet sistemi bozuklukları eşlik edebilir.

Serebral palsi sıklığı toplumda 1000 canlı doğumda 2-3 olarak bildirilmektedir. Genetik, beyin dokusunun oksijensiz kalması, enfeksiyon, travmatik veya metabolik nedenler gelişmemiş beyin dokusunda hasara neden olabilir. Beyin hasarı doğum öncesi, doğum sırasında ve doğum sonrası gelişebilir. Serebral palsinin %70-80’i doğum öncesi, %10’dan azı doğum sırasında, %10-20’si ise doğum sonrası sebeplere bağlı ortaya çıkar. Sıklıkla doğum öncesi dönemdeki olguların büyük kısmında neden belirlenememektedir. Doğum sırasında ise neden sıklıkla doğum travması ve beynin oksijensiz kalmasıdır.
En sık görülen şekli, kollarda, bacaklarda aşırı kasılmalarla birlikte olan spastik tipidir. Bundan başka istemsiz hareketlerle birlikte olan atetoid veya ataksik tipler olabilir. Serebral palsinin %30 kadarında zihinsel gerilik olabilir.
İlk belirtiler genellikle çocuğun gelişimi sırasında oturma ve ayakta durmasının gecikmesiyle anlaşılır. Bu konuda anne- babaların çok dikkatli olmaları gerekir. Çocuğun gelişim takvimini bilmek ve bunu takip etmek gerekir. Sağlıklı bir çocuğun gelişimindeki başlıca evreleri şu şekilde özetleyebilir; 2 aylıkken otururken başını tutabilir. 6 aylıkken desteksiz oturabilir. 12 -15 aylıkken tek başına yürüyebilir.

Bu gelişmelerde gecikme varsa, kollarda- bacaklarda anormal kasılmalar oluyorsa, gözlerde belirgin şaşılık, bakışlarda donukluk varsa derhal bir uzman doktora başvurmak gerekir. Tanı konulduktan sonra en kısa zamanda rehabilitasyon programına başlanması gerekir. Serebral palsili çocuğun tedavisi bir ekip işidir. Bu ekipte fizik tedavi ve rehabilitasyon uzmanının yanı sıra fizyoterapist, ergoterapist, anne- baba, özel eğitimci, ortopedist, ortez uzmanı ve psikolog ayrı ayrı görev üstlenmelidir. Serebral palsili çocuğun rehabilitasyonu son derece karmaşık bir süreçtir. Fizik tedavi ve uğraşı tedavi yöntemleri, nörogelişimsel tedavi, fonksiyonel becerilerin kazandırılması, ortez adı verilen yardımcı yürüme cihazları ve uyarlanmış araçlar genel rehabilitasyon yöntemlerini oluştururlar.