Yüz Felci

Kadın ve erkeklerde eşit derecede görülmektedir, bunun yanı sıra kış aylarında daha fazla ortaya çıktığı söylenir, ancak her mevsimde yüz felci ile karşılaşmanız mümkündür. Enfeksiyona bağlı meydana gelen yüz felcinde tedavi başarı oranları %85’lerdedir.

Yapılan bir araştırmalar Bell’sPalsi olan kişilerin %85’inde iyileşme olduğunu rapor ediyor. Bunun yanında kalıcı hasarın önlenmesi ve kasların tekrar işlev görebilmesi için fizik tedavi mutlaka alınmalıdır.

Sinir hasarının engellenmesi amacıyla tedaviye erkenden başlanması önerilir; paralizi gelişiminden sonra 10 gün içinde tedaviye başlanmalıdır. Olguların çoğunun herhangi bir tedavi uygulanmadan da iyileşeceği göz önünde tutularak, seçilecek tedavi yönteminin yan etki riskini minimumda tutmaya dikkat edilmelidir.

Tedavi yöntemleri arasında genel önlemler, fizik tedavi, steroid tedavisi, antiviral tedavi ve cerrahi dekompresyon yer alır.

Nedenleri

Yüz felcinin en bilinen nedeni enfeksiyonlar (Bell’spalsi) olmasına rağmen, yüz felcine sebep olabilecek onlarca farklı sebep vardır. Sebebe göre hastalığın ilerleyişi ve tedavisi farklıdır.
  • Viralenfeksiyonlar (Bell’spalsi ve RamseyHunt Sendromu)
  • Cerrahi sebepler
  • Orta kulak iltihabı
  • Lyme hastalığı
  • Nörolojik hastalıklar (Multiple skleroz, GullianBarre vb.)
  • Kafatası ve yüz kemiği kırıkları
  • Travma
  • Doğum travmaları
  • Doğum öncesi fasiyal sinirde meydana gelen gelişim anomalileri
  • Genetik sendromlar (Charge sendromu vb.)
  • İnme (problemin nedeni fasiyal sinir hasarı değil, fasiyal sinirin kontrol edildiği beyin bölgesinin hasarıdır)
Belirtileri
  • Yüzde ağrı ve uyuşma
  • Baş ağrısı ve baş dönmesi
  • Kulak ağrısı, kulak çınlaması, sese karşı hassasiyet
  • Konuşma zorluğu
  • Yeme içmede zorluk
  • Mimiklerde azalma
  • Salya akması
  • Kas seğirmeleri
  • Ağız ve gözü yeterince kapatamama
  • Gözyaşının kontrolsüz akması
  • Gözde ve ağızda kuruluk gibi belirtiler görülür.
Genel Tedavi
Göz koruma: Göz yaşı salgısı azalması ve göz kırpma refleksinin kaybolması nedeniyle oluşan göz kuruluğu oldukça rahatsız edicidir. Korneal yaralanma ile enfeksiyon gelişme riskini önlemek için tüm olgularda göz koruması uygulanmalıdır. Bunun için suni gözyaşı damlaları, antibiyotikli ve nemlendiricili göz pomatları kullanılır ve geceleri açık kalmaması için göz ile kapatılır; gün içinde göz nemlenmesi ise saydam koruyucu kapakların kullanılması ile sağlanır.

Psikoterapi: Akut gelişen dikkati çeken bir durum olması nedeniyle Bellparalizili hastaların çoğunda endişe ve karamsarlık ortaya çıkar. Tedaviyi üstlenen hekim hastanın fiziksel ve kozmetik problemlerinin yanı sıra, hastalığın emosyonel ve psikolojik boyutlarına yönelik olarak da sorumlu olmalıdır. Bu nedenle hastalık hakkında uygun şekilde bilgi verilerek endişeler giderilmeli ve olguların % 85′ inde 2-3 hafta içinde iyileşmenin başlayacağı açıklanmalıdır.

Fizik Tedavi
Masaj:
 Diğer tedaviler ile kombine olarak uygulanır; mimik kaslarda kan akımını artırmanın yanı sıra kas tonusunun korunması açısından da yararlıdır.

Fasiyal egzersiz: Hasta tarafından aktif olarak egzersiz yapılması da tonusun korunması açısından fayda sağlar. Ayna karşısında günde iki kez yukarıdan aşağıya doğru kaşları kaldırma, gözleri yumma, burnu kırıştırma, ıslık çalma, yanakları şişirme ve sırıtma tarzında kas egzersizleri yapmalıdır.

Termal tedavi: Vazodilatasyon sağlayarak sinirdeki iskemiyi düzeltmek amaçlanır. Hastaların çoğunda paralitik yüz üzerine lokal ısı uygulanması rahatlatıcıdır.

Elektroterapi: Komplet paralizide aktif egzersiz yapılamamaktadır. Elektrik stimülasyonu ile kas kitlesinin korunması amaçlanır.

Egzersizler: Ayna karşısında yapılacak olan mimik egzersizler ile kas atrofizi engellenir ve kas kitlesinin korunması sağlanır.

İlaç Tedavileri
Steroidler (kortizon):
 Sinir onarımında artış ve motor fonksiyonda iyileşme sağlar.

Antiviraller: Enfeksiyona bağlı gelişen yüz felcinde etkinliği vardır.

Vitaminler: Sinir rejenerasyonuna yardımcı olmak amacıyla özellikle B grubu vitaminleri olmak üzere çeşitli vitaminler kullanılır.

Antienflamatuar ilaçlar: Antiödem etkileri nedeniyle tedavide steroid olmayan antienflamatuar ilaçlar da sıkıkla kullanılırlar; ancak steroid tedavisi uygulanan hastalarda ayrıca kullanılmalarına gerek yoktur.

Denizli'deki yüz felci rahatsızlığı olan kadın erkek veya çocuk hastalarının, uzman doktorlarımıza danışmalarını önermekteyiz.

Nörolojik Rehabilitasyon

• Sırakapılar Mah. 491 Sokak No: 23 DENİZLİ