Diz Protez Rehabilitasyonu

Diz Protez Rehabilitasyonu

Eklem yüzeyinde ileri derecede aşınmaya bağlı olarak ağrı, fonksiyonel yetersizlik olmak üzere yaşam kalitesini olumsuz etkileyen durumlarda diz protezi yapılmaktadır. En sık uygulama diz kireçlenmesi ve romatoidartrite bağlı eklem hasarında yapılır. Bu hastalıklarda ilk olarak tedavide ağrı kesici ve antiromatizmal ilaçlar, fizik tedavi, egzersiz, kıkırdak koruyucu tedaviler olan ozon, PRP, hyaluronik asit enjeksiyonları uygulanmaktadır. Bu tedavilere rağmen istirahat ağrısı, gece ağrısı, eklem hareketlerinde kısıtlanmave yaşam kalitesinin bozulması durumunda diz protezi gündeme gelmelidir.

Diz protezi operasyonundan sonra rehabilitasyon programının başlanması tedavinin başarısında oldukça önemlidir. Operasyondan sonra diz, düz bir şekilde sabitlenmeli ve kompresyon bandajı ile sarılmalıdır. Diz bölgesine soğuk uygulanmalıdır. Operasyon sonrası ilk günden itibaren eklem hareket açıklığı egzersizlerine başlanır. Erken dönemde bir yandan dizin bükülme derecesi kademe kademe artırılırken, bir yandan da topuk altına yastık koyarak dizin tam olarak düz pozisyonda kalması sağlanmalıdır.Operasyondan sonra ilk günlerde yürüteç veya koltuk değneği ile emniyetli bir yürüme gerçekleştirilerek, hareketsizliğe bağlı komplikasyon riskleri en aza indirilmelidir. Çimentolu diz protezlerinde operasyon sonrası birinci günden itibaren yürüme sırasında tolere edebildiği oranda yük vermeye izin verilir. Çimentosuz ve hibridprotezlerde yürüme sırasında tam yük vermeye genellikle 6. haftadan sonra geçilmektedir.Diz çevresi kasları güçlendirme, yataktan sandalyeye ve banyoya transfer eğitimi verilmelidir. Operasyon sonrası ikinci haftanın sonunda hasta dizini 90 derece bükebilmesi hedeflenmelidir.